Propadlé nebo naopak vystouplé kanály nemá rád nikdo: nejenže neplní správně svoji funkci, ale jsou nebezpečné i pro řidiče a ostatní účastníky provozu. Jejich oprava je proto nezbytnou součástí údržby komunikací — a aby vydržela co nejdéle, nemůže ji provádět jen tak někdo. My ale víme, jak na to.
Prvním krokem je důkladná inspekce stávajícího stavu kanálu. Technici zhodnotí, zda je nutné provést opravu a jak rozsáhlá by měla být. Tato inspekce zahrnuje kontrolu poklopu kanálu, jeho rámu, konstrukce šachty a okolního povrchu, který může být vlivem provozu narušen. Na základě zjištěného stavu se rozhodne o vhodném postupu.
Po přípravě a zajištění potřebného vybavení následuje odstranění starého asfaltového povrchu kolem kanálu. Tento krok je důležitý pro odhalení samotného rámu kanálu. Starý poklop kanálu se opatrně odstraní, aby nedošlo k poškození dalších částí infrastruktury. V této fázi je klíčové pečlivé vyznačení pracovního prostoru a zajištění bezpečnosti práce.
V závislosti na stavu rámu kanálu se technici rozhodnou buď pro jeho opravu, nebo úplnou výměnu. V případě, že je rám poškozený, dochází k jeho vyjmutí a instalaci nového, který odpovídá současným normám a požadavkům. Poté je na rám nasazen nový poklop, který musí přesně sedět, aby nedocházelo k jeho uvolnění či posunutí vlivem dopravy.
Bezprostřední okolí kanálu je obvykle složité dobře zhutnit. Aby byla zajištěna stabilita a správné usazení kanálu, je nutné provést úpravu podkladového lože. Proto dáváme zvýšený důraz na doplnění a zhutnění podkladových vrstev, které jsou klíčové pro dlouhou životnost opravy. Podkladové vrstvy v okolí kanálu musí být rovnoměrně zhutněné, aby se minimalizovalo riziko propadů nebo nerovností v budoucnu.
Po správném usazení rámu a poklopu kanálu následuje asfaltování okolí. Pokud je potřeba provést opravu asfaltového povrchu v okolí kanálu v celé tloušťce, je nutné použít horkou asfaltovou směs, případně studenou směs odpovídající kvality. Asfaltová směs se nanáší na zhutněné podkladové vrstvy, opatřené spojovacím postřikem, a pečlivě se zarovná do úrovně vozovky.
Horní hrana poklopu kanálu by měla být vždy o několik milimetrů níž, než povrch nově položeného asfaltu. Asfalt se provozem mírně dohutní a poklop tak po nějakém čase nebude vyčnívat.
Kvalita usazení poklopu a kvalita okolní komunikace se navzájem ovlivňují. V důsledku propadlého kanálu dojde k poškození okolní komunikace a stejně tak výtluk v blízkosti kanálu způsobí jeho poničení. Proto je třeba plánovat opravu vždy komplexně s ohledem na celou komunikaci.